Frisyrbestyr

Igår var jag hos frissan. Vilken lyx att kunna klämma in en klippning och lite brynplock på hemvägen. Det har jag väl iofs alltid kunnat göra som så, men det kändes ändå mycket bökigare i Älmhult. Här är allt inom 500 meter utan biltrafik, så man tar sig snabbt dit och eftersom allt kan bokas (och betalas) online så kan man planera in det efter sitt schema. Precis så som jag vill ha det.

Hörde dessutom av svärfar att min gamla frissa ska gå i pension nu pg av ockerhyrorna i centrum + att jag misstänker att det är allt svårare att få kunder där. Tyvärr är det inte unikt för Älmhult, även Kristianstad har drabbats av butiksdöden genom åren, det finns ju en anledning till varför vi aldrig är här privat längre. Förr åkte vi hit emellanåt för att gå i affärer då det är en trivsam stad att strosa i med alla gågator, men som överallt i Sverige flyttar affärerna ut till shoppingcentran dit man måste ta bilen. Men det är ändå ett helt annat utbud jämfört med Älmhult och Hässleholm såklart.

Min nya frisör (som det ser ut) var en trevlig dam som direkt hade koll på mina envisa virvlar och kom med bra förslag för hur man anpassar frisyren efter dem. Hon vill låta det bakre håret växa ut mer så att virveln där kan få volym att ”försvinna i” och det kommer även att ta några klippningar innan min nuvarande rosa färg är helt borta och vi kan börja fundera på vad jag kan göra färgmässigt. Men det kändes skönt att få bort lite av det slitna håret och att få mer form på underhåret. Fick en ny spray också som ger en lätt struktur i torrt hår, perfekt för mitt fina, flygiga hår. Jag gillar att hon vill ha mer volym på håret upptill också, jag har haft korta fisyrer åt det hållet för läääänge sedan som sett riktigt bra ut. Ju mindre kladd, desto bättre.

Igår var det lite tågstrul på vägen in, vilket i sig inte var så farligt för mig då det fanns alternativ. Men jag blir full i skratt åt hur Skånetrafiken planerar. Problemet var ett större elfel mellan Klippan och Perstorp redan i söndags kväll som slog ut Pågatågen på sträckorna därigenom. Förståeligt i sig, men att lösa det genom att ställa in nästa dags morgontåg mellan Hässleholm och Kristianstad och ersätta dem alla med TAXI, det förstår jag inte. Hur skulle det ens gå att lösa rent praktiskt, det är ett stort antal resenärer på sträckan och ett antal hållplatser? Eftersom jag hade tid över tills mitt alternativa tåg skulle gå roade jag mig med att gå till platsen för ersättningstrafik i Hässleholm där det stod ett antal förvirrade själar, många med telefonen vid örat i kontakt med Skånetrafiken (hörde de som väntat en timme redan). Hässleholm hade även sina informatörer på plats och de var lika förvirrade som kunderna och sprang fram och tillbaka mellan stationens ingångar för att luska ut VAR eventuella taxibilar skulle komma. Själv förstod jag inte varför Öresundstågen + ett tidigare Pågatåg till Kristianstad redan lyckats trafikera sträckan utan att elfelet påverkade dem, bevisligen gick det alltså att köra mellan just Hässleholm och Kristianstad vilket över 90 % av resenärerna var ute efter. Tydligen var det någon på Skånetrafiken som kom på samma sak, för plötsligt var tågen återinsatta på just den sträckan (med fortsatt taxiresa för Klippanresenärer), och alla som var vakna rusade ut på den perrongen i hopp om att tåget nu skulle komma in som utlyst (det fanns ett antal strandade tåg på stationen). Dock ändrade de sig igen och ändrade tiden till ”Invänta tid”, så jag gick tillbaka till min alternativa plan (liksom alla mina medresenärer) och gick tillbaka och bytte till det senare Öresundståget. Jag hade på riktigt velat veta hur det det ut bakom kulisserna när de gör sina omplaneringar och varför.

Annars knallar det på. Jag väntar fortfarande på att få klartecken för exakt NÄR jag ska vara på plats hos kunden så att jag kan boka tåg och hotell. Lite meck är det att pendla så långt, men jag tröstar mig med att det inte är för evigt + att jag pratat lite med en av teammedlemmarna och de verkar vara ett bra gäng. På ett sätt är det nästan mer bekvämt att faktiskt sova över, mindre tågstrul att slåss med. Men det är förstås segt att resa på det sättet + att jag ju vet att tågen är opålitliga. Det hjälper inte heller att jag bor som jag gör. Mycket som kan gå snett. Men det får jag ta då det kommer, inget att fundera på nu.

Ett svar på ”Frisyrbestyr

1. Ja detta hår… har man virvlar på nåra ställen tenderar håret att göra ungefär vad det vill 😂. Mitt hår anammar glatt en ny frisyr och uppfinner nya väderstreck varje morgon… vet aldrig åt vilket håll luggen tänker peka, eller om jag fått horn vid öronen under natten.. men en skicklig frissa ska kunna hantera sånt. Övergången mellan en hårfärg till en annan, brukar också kunna vara intressant 😆.